Louise McHugh
Louise schloss ihre Promotion an der National University of Ireland, Maynooth im Jahr 2004 ab. Nach ihrer Promotion war sie von 2004 bis 2011 als Dozentin an der Universität Swansea (Vereinigtes Königreich) tätig. Seit 2012 arbeitet sie am University College Dublin, wo sie derzeit eine außerordentliche Professur innehat. Ihre Forschung liegt im Bereich der kontextuellen Verhaltenswissenschaft und sie ist Mitglied der Association for Contextual Behavioral Science. Sie ist die akademische Leiterin eines Masterstudiengangs in achtsamkeitsbasierten Interventionen und die Beauftragte für globales Engagement für die Fakultät für Psychologie.
Louises Forschungsinteressen konzentrieren sich auf die experimentelle Analyse von Sprache und Kognition aus einer verhaltensanalytischen und relationalen Rahmentheorie-Perspektive. Zudem forscht sie an der Entwicklung komplexer kognitiver Fähigkeiten wie der Perspektivenübernahme und der prozessualen Untersuchung von kognitiver Verhaltenstherapie, einschließlich der Akzeptanz- und Commitment-Therapie. Sie hat über 90 Publikationen zu diesen Themen veröffentlicht und wurde von mehreren Seiten gefördert, darunter die British Academy, der Leverhulme Trust, der Waterloo Trust, die Welsh Assembly und das HRB. Louise ist Marie Curie Fellow und Mitglied der Association for Contextual Behavioural Science.
Vortrag und Workshop von Lousie McHugh werden auf Englisch gehalten
Vortrag
Relational Frame Theory and the self in therapy
Language is the clinical instrument of the psychotherapist and so a functional account (i.e., an account based on behaviour environment relations) of how language ‘works’ is potentially beneficial. Relational Frame Theory (RFT) is an empirically supported functional account of language that affords new insights into the underlying behavioural processes involved. The current talk will look at recent clinically relevant conceptual and empirical advances in the area of RFT including a number of studies in the area of the self that illustrate how advances are yielding clinically useful new insights. The clinical implications of this research for therapy will be discussed.
Workshop
Acceptance and Commitment Therapy and the Flexible Self
The Flexible Self workshop is designed to introduce the Acceptance and Commitment Therapy (ACT) perspective on the self. Arguably, nothing in human psychology is as important as the abilities to understand oneself and to take the perspective of others. The current workshop will help clinicians with clients who: Struggle with a negative self-image. Have an underdeveloped sense of self. Lack self-awareness and self-knowledge. Lack the ability to take the perspective of others, or to understand how others think and feel. Lack empathy. Exhibit narcissism. This workshop will cover both Acceptance and Commitment Therapy and RFT (Relational Frame Theory - the theory of language and cognition that underlies ACT). It will provide a basic, easy-to-grasp introduction to RFT, and an understanding, in RFT terms, of how our sense of self develops, from infancy to adulthood. It will then look at when and how this process 'goes wrong' to create common problems of self. After that, the workshop will show participants how RFT links with ACT, and how you can use your RFT knowledge to enhance your clinical work, and to design ACT interventions that specifically target the unique self-related problems of your clients.
